Ogłoszenia parafialne na XXVII Niedzielę zwykłą 2020 r.

OGŁOSZENIA DUSZPASTERSKIE

DWUDZIESTA SIÓDMA NIEDZIELA W CIĄGU ROKU

4 października 2020

Zapraszamy parafian (MASECZKI!!!) do uczestniczenia w niedzielnej Mszy Świętej!

Dyspensa, udzielona przez biskupa ordynariusza naszej Diecezji od obowiązku uczestnictwa w niedzielnej i świątecznej Mszy Świętej, udzielona 12.03 br, do odwołania jest dana:

* osobom chorym lub mającym objawy infekcji;

* wszystkim wiernym, którzy czują obawę przed zarażeniem.

Wiernych, którzy skorzystają z dyspensy zachęcam do łączności duchowej ze wspólnotą poprzez transmisje w środkach społecznego przekazu – zachęca ks. Biskup.

Godzina Miłosierdzia w piątki o godz. 15.00 (Droga Krzyżowa i Eucharystia, a po Adoracja Pana Jezusa w monstrancji, do czego bardzo zachęcam).

Uprzejmie proszę, by nie robić z naszego kościoła śmietnika – np. chusteczki higieniczne, gumy do żucia można zabierać ze sobą, a nie zrzucać pod ławki!

Dziś przypada pierwsza niedziela października. W kościołach i we wspólnotach rodzinnych rozpoczęliśmy nabożeństwa różańcowe. Biorąc do rąk różaniec, przez wstawiennictwo Bożej Rodzicielki Maryi, prośmy Jej Syna o miłosierdzie dla nas i całego świata. Zachęcam do udziału w codziennej Mszy Świętej i październikowym nabożeństwie odprawianym w naszym kościele o godz. 17.00. (Nabożeństwo do Bożego Miłosierdzia po Mszy Świętej o godz. 18.00.!) Tych, którym trudniej dotrzeć do kościoła, proszę o odmawianie różańca w domach. Przypominamy, że za odmówienie jednej części różańca, czyli pięciu tajemnic w sposób ciągły, można uzyskać odpust zupełny. Korzystajmy z tych duchowych dobrodziejstw, jakimi Kościół nas obdarza. W niedziele i środy odmawiamy tajemnice chwalebne, w poniedziałki i soboty tajemnice radosne, we wtorki i piątki – bolesne, w czwartki – tajemnice światła.

Dziś, po Mszy Świętej o godz. 13. 15 kolejne spotkanie Rodziców i dzieci z klas III SP (przed I Komunią Świętą).

Dziś ofiary składane na tacę są przeznaczone na sanktuarium „Dom Św. S. Faustyny” w Ostrówku.

W poniedziałek, 5 października, wspominamy Świętą S. Faustynę Kowalską (1905-1938) ze Zgromadzenia Sióstr Matki Bożej Miłosierdzia. Przez jej wstawiennictwo prośmy o miłosierdzie Boże dla nas i dla całego świata.

W poniedziałek grupa Odnowy w Duchu Świętym zaprasza na Adoracje Pana Jezusa obecnego w Najświętszym Sakramencie. Adoracja zakończy się około godz. 20.30. Zapraszamy!

W środę przeżyjemy wsp. Najświętszej Maryi Panny Różańcowej.

W przyszłą niedzielę będziemy przeżywali kolejny Dzień Papieski. Po Mszach Świętych będziemy zbierali ofiary, którymi wspieramy Fundację „Dzieło Nowego Tysiąclecia”. W ten sposób staniemy się fundatorami stypendiów dla dzieci i młodzieży uzdolnionej, ale z ubogich środowisk.

Wszystkim Solenizantom składam najserdeczniejsze życzenia Bożego błogosławieństwa i opieki Świętych Patronów!

Zachęcam do czytania prasy katolickiej: Idziemy, Gość Niedzielny, Niedziela.

W czwartek, po Mszy Św. o godz. 18 wspólna modlitwa mężczyzn w intencji żon i rodzin.

Ks. Sławomir zaprasza w czwartek, na godz. 18.30 chętnych (dzieci) do wspólnego śpiewania na Mszy Świętej o godz. 12.00, zaś w piątek o godz. 17.00 kolejne spotkanie w dolnym kościele dla kandydatów do przyjęcia sakramentu bierzmowania.

Są jeszcze w tym i następnych tygodniach „wolne” intencje Mszy Świętych.

Nowa Książka Intencji Mszy Świętych będzie udostępniona od 12 października br.

Przyjmujemy Imiona i Nazwiska zmarłych, za których modlimy się w rocznych Wypominkach (Msza Święta – Modlitwa powszechna).

Dziękuję za wszystkie ofiary, jakie składacie na potrzeby Parafii, na tacę ale także na konto parafii – za każdą ofiarę dziękuję.

Dziękujemy (kapłani) za wszelakie dobro, jakiego doświadczamy; prosimy o wsparcie, także modlitewne w naszym posługiwaniu dla Was. Prośmy Dobrego Boga o łaskę pokoju dla całego świata, a przez wstawiennictwo Matki Bożej Miłosierdzia wypraszajmy potrzebne łaski dla chorych, pracowników Służby Zdrowia, a także o wygaszenie epidemii. Zawierzając się Bożej Opatrzności prośmy dla nas wszystkich o potrzebne łaski, zwłaszcza byśmy żyli łaską uświęcającą, której źródłem jest Eucharystia!

Warszawa, 3 października 2020 r.

Pełny tekst komunikatu Komisji ds. Kultu Bożego i Dyscypliny Sakramentów KEP

W związku z zapytaniem o publiczne inicjatywy krytyczne wobec Komunii św. na rękę, przypominamy, że chociaż główną formą przyjmowania Komunii w Polsce jest Komunia do ust (Wskazania KEP z 2005 r. nr 40), to jednak nie oznacza to, że inne zatwierdzone przez Kościół formy miałyby być same z siebie niegodne, niewłaściwe, złe lub grzeszne, jeśli spełnia się warunki stawiane w tej kwestii przez prawo liturgiczne.

Niewłaściwe i krzywdzące wiernych jest twierdzenie, że przyjmowanie Komunii św. na rękę, jest brakiem szacunku wobec Najświętszego Sakramentu. Podobnie niesprawiedliwe jest ukazywanie osób przyjmujących Komunię św. na rękę jako tych, którzy „winni są Ciała i Krwi Pańskiej”, z założeniem, że czynią to bez uszanowania, którego domaga się św. Paweł w 1 Liście do Koryntian. Co prawda Sobór Trydencki używa tego fragmentu na przypomnienie o godnym i pełnym czci przyjmowaniu Ciała Pańskiego, ale nadaje mu również wymiar duchowy, ukazując że niegodnym jest przyjmowanie Komunii w grzechu (Dekr. o Euch., sesja 13: 1/A, r. 7). Dodajmy, że słowo „niegodne” oznacza to, czego się nie godzi czynić, a tymczasem Kościół w swoim prawie uznaje za „godny” zarówno jeden, jak i drugi sposób przyjmowania Komunii. Potępiając jeden z godziwych sposobów przyjmowania Komunii św., wprowadza się nieład i podział w rodzinie Kościoła.

Nie można też stwierdzić, iż Komunia św. na rękę jest sama z siebie profanacją. W ten sposób zarzucałoby się Stolicy Apostolskiej, która dopuszcza Komunię na rękę, że akceptuje profanację (por. Mszał Rzymski, OWMR 161, rzymska instrukcja Redemptionis Sacramentum nr 92). Tymczasem faktyczna profanacja Eucharystii to czyn „mający znamiona dobrowolnej i poważnej pogardy okazywanej świętym postaciom” (instr. Redemptionis Sacramentum 107, por. KPK kan. 1367). Nie można więc zarzucać profanowania Eucharystii osobom, które z różnych powodów pragną przyjąć z wiarą i czcią Komunię św. na rękę, zwłaszcza w okresie pandemii.

Przypominamy także wszystkim szafarzom Komunii, zwyczajnym i nadzwyczajnym, że są oni zobowiązani do przestrzegania prawa liturgicznego, które stanowi, że kiedy nie ma niebezpieczeństwa profanacji, nie można ani zmuszać, ani zabraniać Komunii w jednej czy drugiej formie (por. Redempt. Sacr. nr 12). Szafarze nie mogą twierdzić, że samo udzielenie Komunii na rękę stanowi niebezpieczeństwo profanacji, jeśli wierny z wiarą i szacunkiem prosi o tę formę Komunii. Prawo oceniania i zmieniania praktyki liturgicznej należy do Stolicy Apostolskiej i dopóki ona uznaje Komunię na rękę za godziwy sposób udzielania wiernym Ciała Pańskiego, nikt nie powinien tego sposobu potępiać. Kto zaś to czyni, wprowadza nieład i podział w rodzinie Kościoła. Może się natomiast zdarzyć, że w okresach nadzwyczajnych, jak np. trwająca epidemia, biskupi na swoim terenie tymczasowo zawężą obowiązujące prawo (por. List kard. Saraha z 3 września br.), czemu należy być zawsze posłusznym, aby zachować w Kościele pokój, o który modlimy się we Mszy przed samą Komunią.

Niech szafarze udzielający Komunii na rękę poczuwają się do szczególnie wielkiej dbałości o cześć wobec Najśw. Sakramentu, zwracając uwagę na to, aby przy Komunii nie dopuścić do
gubienia okruszyn Hostii. W tym celu powinni dbać o jakość stosowanych do Mszy hostii, z wielką uwagą dbając o to, aby się nie kruszyły i nie pozostawiały na dłoniach wiernych okruszyn. Warto też przypomnieć za Mszałem, że „ilekroć przylgnie do palców jakaś cząstka Hostii, zwłaszcza po łamaniu Chleba i Komunii wiernych, kapłan powinien otrzeć palce nad pateną, a jeśli to konieczne, obmyć je. Ma również zebrać cząstki znajdujące się poza pateną” (OWMR 278). Kongregacja ds. Nauki Wiary w 1972 r. wyjaśniła, że „zasadniczo otarcie palców nad pateną powinno wystarczyć. Ale mogą się zdarzyć i takie przypadki, w których konieczna jest ablucja palców, jeśli np. wyraźnie widoczne partykuły pozostaną przyklejone do palców z powodu pocenia się” (dekl. De fragmentis eucharisticis). Jeśli kapłani są zobowiązani do sprawdzenia, czy na dłoniach nie pozostały okruszyny Hostii (OWMR 278), podobnie powinni postępować wierni. Dlatego ci, którzy z uzasadnionych powodów proszą o Komunię na rękę, zaraz po spożyciu Ciała Pańskiego powinni uważnie obejrzeć dłonie oraz zebrać i spożyć ze czcią każdą widoczną okruszynę, która mogła oderwać się od Hostii.

Bp Adam Bałabuch
Przewodniczący Komisji ds. Kultu Bożego i Dyscypliny Sakramentów
Konferencji Episkopatu Polski